Category Archives: mencari k0nklusi..

bola yang beremosi!

asalam..

currently at h0me..

watching bola with my abah..

me-k`lantan vs abah-s`g0r..

what the kan??ahaks!

buat mse ni 1-0..

haruslah k`tan lead 0ke??

kal0 x tv 2 sudah 0ff..

ap nk ckap??

nk ckap xpuas hati ngan pengulas..

knape perlu bias..

duk puji2 s`gor melambung hingga ke awn biru!

kal0 k`tan wat salah nak je ulang tayang 999 kali..

tp kal0 s`gor,,haruslah cut 0ff!

igt da tukt dr tv1 ke arena dapt la dgr yg fair n square sket..

ni x 2kali 5 jerp!

meluat ak nyah~

sabar jelah mcyah 0oii..

xkesah la sape yg meng..

yg pasti apex ngan maty0 is da bezz!

sampai jumpa lagi!

salam bola.

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

0keh!edit sketttt…lintas langsung dari rumah aku!

KELANTAN MENANG 2-0 KAEDAHNYAAA!

ALHAMDULILLAH..PIALA SUMBANGSIH MILIK KAMI..<3

Advertisements

perasaan vs perasan

salam 13 ramadhan 1431…

duk s0rg2 lam blik..(yg len da pegi trawikh)

tetibe dpt idea utk tulis ni…

hurm..perasaan??define plis!!

kal0 perasan plak camne??

2 diffrent things that differ by just 1 `a`…

sume org mesti ad perasaan kan??

kal0 ckap pasal perasaan xsah kalo xkaitkan ngan CHENTA…kan3??

hurm..di lubuk hati ini…

mmg pernh ad perasaan nk dilamun cinta..

tpi dgn sape??

dgn dia yg mintak kapel sebb suke2 kah??

dgn dia yg ckap dy suke tgk kite kah??

dgn dia yg suke bals2 komen ngan kite kt fesbuk kah??

dgn dia yg prnh kite jatuh cintan dlu kah??

dgn dia yg kite anggp sbg teman je kah??

dgn dia yg slalu kite & kengkawn duk gelr2 ank ikan kah??

atau mgkin dgn dia yg kite duk usha2 slame ni??

jika di tanya pda sang empunya diri ini..

pasti jawapn ini yg bkal keluar..

DGN DIA YG MNE..

BILA BERDUA DENGANNYA KITA RASA SELAMAT..

BILA BERDIAM DENGANNYA KITA RASA SELESA..

BILA BERCAKAP DENGANNYA KITA RASA TENANG..

BILA MEMANDANGNYA KITA RASA BAHAGIA..

BILA KITA MENANGIS DIA HANYA MEMANDANG..

BILA KITA MARAH DIA HANYA SENYUM..

BILA KITA TERSASAR DIA TERUS MENEGUR..

DAN YANG PALING PENTING IALAH..

KAMI TIDAK AKAN BERDUA SELAGI TIDAK DISATUKAN…

yg pertama = yg terakhir..insyaAllah..

KERANA..

Lelaki yg baik takkan berusaha mendekati,
meskipun dengan niat yang suci,
kerana dia sentiasa menyedari,
niat mungkin terpesong sekalipun begitu murni,
kerana dia mengakui,
makhluk bertanduk dua sentiasa “ready”!Ingatlah, Dia jua yang Maha Memerhati.

saban malam ak berdoa agar diberi kesempatan mengenali sang adam seperti itu..

InsyaAllah..

ditemukan jika aku bisa menjadi cermin sang adam itu..

amin…

sampai jumpa lagi!=)

peliharalah hati hambaMu ini Ya Allah....


berendam air mata..

10 ramadhan …

k0l 7.45 ak dah siap lgkp b`pakaian & mula menuruni bukit KIY…

sedg el0k ku berjalan tetibe “GEDEBUKKKK!!”

bunyi 0rg jatuh..

sape jatuh???

xde org lain…AKU lah org itu..

adusss!!sgt2 terkezut c0z bleh jtuh ngan tetibe je..

ak xterus b`diri c0z rse 0rg d depn sdg memndg…

tengs 2 adik yg dtg men0long..

really appreciate kal0 u 0lz xcite kt sesape..(malu syi0tt)

bgun2 je ku liht bawh,,

jeans ku sudah rabak di lutut..

telapak tgn ku sudh seprti keluar cecair merh itu..

lantas ku teruskan b`jalan..

buat macam biasa..

g klas rmai yg b`simpati..tengs2!

balik ke k0lej ak bli t0p4 n call rumah..

abah yg agkt..

pas bgi salam ak trus tnya “ma ada?”

adusss!!clap lgi..spatutnya kal0 abah yg agkt,,

kna la b0rak2 ngan abah dlu..(bce artikel)

tpi abah cakap ma xde,,g xtra klas..

0wh!0ke..abah tanya nape call??

ak jawb nk cite pasal ak jatuh..

tgh sy0k ak cite 2..

tetibe jatuh manik2 putih kt pipi ni..

nape yea?

ak pun xtau nape..

s0re p0n da serak2..

xtau nak c0ver camne..

ak suh abah pnggil kan adik..

sembang ngan adik bleh gelak2 jap..

tetibe em0si xleh tahan lagi..

KUMENANGISSSSSS!!(bace cam nada lgu r0ssa tau!)

adik ak p0m gelak2 dah..

sudah..sudah..sudah..

xleh tahan sgt dah ak ckap kt adik ak ngantuk..

nk tid0..pastu letk f0n..

pastu ak nangis le puas2 kt depn tv bl0k b tuh..

ak p0m xpasti nape tpi yg pasti dah terlalu lame air mata ni xtumpah..

s0,,ak fikir THIS IS THE DAY k0t..

dah puas nangis ak g amik minyk gamat lam bilik hanun…

duk lam blik s0rg2 mate ku berair lagi..

apsal neyh???phsyc099!!

tetibe bru ak t`perasan..AKU RINDU RUMAH!

AKU RINDU ABAH!

AKU RINDU MA!

AKU RINDU ADIK!

n semuanya……

0wh!tidak…air mataku merembes keluar lagi saat ak tulis ayt2 di ats…

fuh3!tenang3 mcyah…es0k midsem..

k0 kena kuat…insyaAllah..

konklusi hari ni…

AKU XLEH CALL RUMAH KAL0 DAH LAME XBALIK…

6t jdi h0mesick tetibe…s0b3!

k lah,,smp cni je…

sampai juga lagi!

salam..

sangat merindui mereka!muah999!


suami mithali idaman isteri

salam..

sekadar share artikel yg agk menarik..

utk di baca d keheningan malam ini…

lepas bace mesti terdetik..”bertuah kalau dapat suami macm ni”

bacalah sayangku…

Lebih kurang tiga minggu yang lepas saya membawa
isteri ke ‘Mahkota Medical Centre’, dia mengadu
kepada saya kepalanya pening, rasa mual dan badanya
lenguh-lenguh. Saya tanya dia”mengandung kot?” Dia
kata tak ada. Oleh kerana 2-3 hari macam tu saja,saya
bawak dia jumpa doktor dan ternyata…. isteri saya
mengandung dua bulan. Emmm saya dah agak dah.Maka
bermulalah cerita baru dan haluan sejarah masa
depan akan pastinya berubah lagi.

Dia akan merasa loya dengan bau yang sebelum ini
senang baginya, termasuklah bau badan saya. Morning
sickness yang teruk sekali bagi isteri
saya.Kasihan sungguh, terbaring saja sepanjang masa.
Makan tak boleh, minum tak nak, apa pun tak nak.
Adakalanya isteri saya semalaman tak dapat tidur,
kadang-kadang tu asyik nak tidur saja. Selesai saja
solat Isyak dah masuk bilik. Pada awalnya saya tidur
kat luarlah sebab dia tak boleh bau badan saya.
Saya fahamlah orang mengandung memang macam tu,
sekarang ni dah boleh tidur dengan saya dan saya
sudah tahu macamana nak elakan insomnia yang
dialaminya, iaitu dengan membaca Al-Quran
sehingga isteri saya terlelap.Memang kebiasaan
sebelum mengandung pun saya akan membaca
Al-Quran diatas katil di sisi isteri sebelum tidur
sehinggalah dia terlelap.

Sekarang saya terus membaca Al Quran disisinya
sebagai ubat tidur bagi isteri dan anak dalam
kandungan. Adakalanya sampai 2-3 jam.Bukan itu
sahaja, saya juga sentiasa bercakap-cakap dengan
janin dalam perutnya. Perkara yang mula-mula saya
ceritakan padanya ialah tentang tauhid. Saya bermula
dengan
kitab pertama yang saya pelajari dahulu iaitu kitab
‘Kasyaful Mahjub’. Mungkin ada pembaca yang berkata
saya terlalu ghairah, kebarangkalian untuk janin
survive masih tipis. Tapi mana ada ayah yang tak
berharapan. Segarang-garang harimau pun tak makan
anak, apatah lagi saya. Apa yang akan berlaku pada
kemudian hari adalah diluar bidang kuasa
saya. Siapa saya untuk mempersoalkanya.

Saya bercerita kepadanya tentang Allah,
zat, sifat, asma, afal. Dan cerita itu kembali
bercerita kepada diri saya. Adayang menghantar
email dan bertanya bagaimana mahu mensihati anak agar
tidak degil. Jawapan yang mahu saya nyatakan bukan hanya
untuk anak tetapi untuk sesiapa sahaja terutamanya
yang mempunyai hubungan rapat dengan kita.Tak
kiralah anak, isteri atau suami. Bagaimana?

1. Semasa anak atau isteri kita sedang tidur inilah
waktu yang paling sesuai terutamanya diwaktu dua
pertiga malam, kerana fikiran bawah sedarnya(sub
conscius mind) adalah paling optimum ketika
ini. Yang tidur hanyalah conscius mind (minda sedar).

2.Sentuhkan ibu jari anda ke langit-langit dan
kemudian sentuhlah dengan halus ibu jari anda ke
ubun – ubun orang yang ingin anda nasihati.

3. Semasa ibu jari diatas ubun-ubun selawatlah
ke atas junjungan Nabi Muhamad dan bacalah surah al
fatihah. Kemudian terus dengan berzikir didalam
hati dan jangan putuskan zikir anda.

4. Angkat ibu jari anda,kalau boleh janganlah
di putuskan zikir didalam hati dan bercakaplah
dengan suara yang agak perlahan agar tidak sampai
mengejutkanya. Beritahulah apa yang ingin anda
beritahunya. Kebiasaannya saya akan menasihati
isteri saya agar tidak selalu melewatkan solat,banyakkan
berselawat, banyak bersabar.

Nasihatilah orang yang anda sayangi dengan apa
sahaja nasihat yang anda inginkan. Jangan putuskan zikir
anda, supaya zikir itu masuk bersama dengan nasihat
anda

5. Anda akan dapat melihat reaksi yang dia sedang
menerima pernyataan anda iaitu kelopak matanya
bergerak-gerak. Insyallah saya doakan diri saya dan
anda berjaya dengan kaedah ini.

Pernah di zaman Imam Abu Hanifah (Hanafi An
Nu’man), seseorang pernah bertanya kepada bapa
Imam Abu Hanifah. “Tuan, bagaimanakah tuan mendidik
Hanafi
sehingga begini istimewa jadinya. Jawab bapa Imam
Abu Hanifah “Aku didik Hanafi 40 tahun sebelum dia
dilahirkan”. Kalau didengar pernyataan ini tentu
aneh bagi kita bukan. Bagaimana mungkin manusia yang
belum dilahirkan sudah di didik. Namun apa yang ingin
disampaikan oleh Tsabit (bapa Imam Abu Hanifah)
ialah dia sendiri telah diasuh, manakala isterinya juga
sudah di didik dan Hanafi sendiri sudah dididik sejak
dari kandungan lagi. Saya beri anda satu logik
akal, acuan yang bulat mana mungkin menghasilkan kuih
segiempat. Begitu juga dengan anak dan isteri
kita. Mereka adalah cermin kepada diri kita
sendiri.

Saya bacakan kisah ini kepada janin yang sedang
membesar dalam perut isteri saya. Saya sentiasa
berdoa agar dia terus membesar dan dilindungi Allah
sebagaimana Allah memelihara Imam Abu Hanifah. Saya
nasihatkan dia dengan nasihat yang disuarakan oleh
Luqman Al Hakim kepada anaknya. Saya bacakan kisah
para rasul, para nabi,wali songo, tujuh wali melayu
kepadanya. Cuma isteri saya menasihati agar suara
saya tidak terlalu kuat, bimbang didengar oleh jiran, apa
pula kata mereka nanti.

Dalam kepekatan malam, isteri saya sudah pun yenyak
dibuai mimpi. Saya baru selesai membaca surah yasin
disisi isteri hingga dia terlelap. Saya kehalaman
rumah, mahu merenung langit malam, satu-satunya hobi
saya semenjak kecil semenjak di rumah anak-anak
yatim piatu, saya bawa hingga kini. Langit agak terang
dan
bersih. Saya bersandar dibangku marmar. Kalau isteri
saya sihat pastinya dia menemani saya disini, kami
akan bercerita tentang segala-galanya, tentang masa
depan, tentang anak, tentang cinta, tentang tuhan.

Saya terus merenung langit malam, saya anak yatim
piatu yang ditinggalkan ditengah padangrumput,sehingga
sekarang tidak diketahui siapa ibu ayah saya. Kini
saya akan menjadi ayah. Bermula dari saya akan wujud
salasilah keturunan yang baru.Saya bertekad dalam
hati, Insyallah jika anak ini lahir, dia tidak akan
saya biarkan membesar seperti saya. Dia tidak akan saya
biarkan menagih kasih dirumah kebajikan.Dia tidak
akan melalui zaman pahit seperti saya. Dia tidak perlu
dibohongi yang teddy bear adalah’mama’nya seperti
saya. Air mata ini mengalir lagi. Mudah benar ia
tumpah.Oh! janganlah tumpah lagi.Sudah terlalu
banyak tertumpah.Kalau mahu tumpah biarlah ketika sujud
menyembah ilahi.Pesan guruku air mata lelaki
jangan ditumpahkan sia-sia.

Saya tidak mahu terus melayan perasaan,segera saya
kuncikan pintu dan ke kamar tidur.Isteri saya
telah pun nyenyak dibuai mimpi.Inilah ‘bintang timur’
dalam hidup saya.Ia sentiasa bersinar cemerlang dalam
hidup saya,memberi harapan,keyakinan,kesetiaan dan
cintanya kepada saya.Insyallah tidak lama lagi,akan
muncul ‘bintang timur kecil’ dalam hidup saya

terharu x??

hurm…setiap wanita pasti mengimpikan suami macam ni kan?

insyaAllah!kita pasti mendapatnya..

dgn syarat kita juga ke arah menjadi isteri solehah…

insyaAllah..bersama2lah kite…=)

hatiku hanya utk sang suami...


bila tiba saatnya…

saat lafaz sakinah…

1st tyme dgr lagu ni masih xrse pape..

2nd tyme dgr dgn lirik kt tgn..

fuhh!!hati da stat b`debar..(superb!)

lagu ni sangat sangat la menyentuh hati..

da try suh 2 0f my bff dgr n hayati lagu ni..

tpi mse lgu ni berkumandang..

d0rg mule wat keje masg2..(frust!)

xpelah,,sharing is caring bak kte kawn i…

niat i baik nk share kan??

ble crite kat mmber2 cikgu..

sume excited nk dgr lgu ni..(like99!)

kal0 nk tau sgt camne lagunye..

nah!amik ni…hayati tau….

Tajuk: Saat Lafaz Sakinah
Lagu: Hafiz Hamidun
Lirik: Fadzli Far East

Heningnya…
Sunyi suasana…
Lafaz sakinah bermula

Apa rasa
Diterjemah hanya
Sebak abah, tangis ibunda

prechorus:

Adalah aku, wali puteriku
Serah kini amanahku ini pada mu
Nafkahilah dia, curah kasih dan cinta
Lebih dari yang ku berikan kepadanya

chorus:
Dulu esakkannya sandar di bahuku
Tangisannya kini ku serah padamu
Bukan bermakna, dia bukan milikku
Fitrahnya perlukanmu

Jadikanlah dia wanita syurga
Mengerti benar akan maharnya
Taat itu bukan hanya pada nama
Indah ia pada maksudnya

Ku akur
Akan pesanmu
Puterimu kini amanahku

Iringilah
Dengan doamu
Bahagia kami dari redhamu

pas dgr k0mpem rse sedih…

yela sape xsedih nk pisah dgn mak ayah kan??

bru tau feelin s0rg ayah nk lepaskan ank dy camne…

kak cik p0m sedih nk tinggalkan abah…s0b3!(feelin jap)

motif tulis ni buknnye ap..

juz nk bg peringatn..

pde sape2 yg single mingle lagi tuh..

enj0y la puas2 mase muda ni..

kite mude skali ni je tau..

tpi dalm enj0y2..

ingatlah perjalann hidup da separuh..

rse2nye da ckop ke amal kt dunia ni??

tepuk dada tnye la iman…

wassalam! Continue reading